Uslovi za kvalitetan san tokom noći

25/05/2017, 15:35

Uslovi za kvalitetan san tokom noći

Koliko često vam se događa da spavate dovoljno sati u toku noći, ali se ipak budite umorniji nego što ste legli? Da li ikad uspijevate da se zaista odmorite?

Ako vam je kvalitetan san preko potreban i ako zaista želite da pomognete svom organizmu da se odmori tokom spavanja noću, potrebno je da ispunite sljedeće uslove koji su neophodni za pravilan san.

Vrlo je jednostavno doći do savršenih uslova za spavanje, a sve što bi trebalo da uradite jeste da uklonite ono što ni u kom slučaju ne pomaže da se naspavate, ali i da uvedete neke sitne promjene u svoj ritual pred spavanje.

Poštujte ciklus spavanja

alarm sat

Naučnici su došli do saznanja da se san odvija u ciklusima, a da je za svaku odraslu osobu neophodno pet ciklusa kako bi se u toku sna zaista i odmorili.

Naime, svaki ciklus spavanja traje oko sat i po i to je ono što bi trebalo poštovati jer je toliko vremena potrebno organizmu da prođe kroz sve faze sna. Kako biste znali koliko vam je vremena zaista potrebno – pogledajte jednostavnu tabelu prema kojoj bi trebalo da postavite i svoje vrijeme za spavanje i ustajanje – u zavisnosti od obaveza koje imate.

  • Vreme ustajanja 6:30 – vreme za spavanje 23:00
  • Vreme ustajanja 7:00 – vreme za spavanje 23:30
  • Vreme ustajanja 8:00 – vreme za spavanje 00:30
  • Vreme ustajanja 9:00 – vreme za spavnaje 01:30

Ako ne možete da legnete na vrijeme na spavanje (prema tabeli), najbolje bi bilo da sačekate sat i po vremena i da započnete svoj ciklus spavanja od početka jer je bolje da se probudite na kraju ciklusa spavanje nego u sredini.

Najbolja poza za spavanje

spavanje

Još jedan od veoma važnih uslova za kvalitetan san je položaj u kom spavate. S obzirom na to da je spavanje u toku noći najbolji način da se u potpunosti opustite i odmorite, važno je da to svom organizmu zaista i omogućite.

Kako biste imali dovoljno dobar dotok vazduha, spavnaje na stomaku bi trebalo da izbjegavate u potpunosti. Spavanje na leđima može biti mnogo bolje, ali je spavanje na boku (i to desnom) svakako najbolje rješenje. Na ovaj način imaćete dovoljno vazduha, nećete opteretiti leđa, a pomoći ćete srcu da normalno funkcioniše, s obzirom na to da je većim djelom smješten sa lijeve strane grudi.

Prijatna atmosfera u sobi

spavaca soba noc

Za spavanje je veoma važna i atmosfera u sobi u kojoj spavate, a prije svega – temperatura. Kako biste izbjegli dehidrataciju u toku noći, koja može biti uzrok jutarnjih glavobolja i osjećaja umora kada se probudite, trebalo bi da izbjegavate spavanje u ugrijanim prostorijama. Idealna temperatura u sobi u kojoj spavate je između 16 i 18 stepeni Celzijusovih.

Pored temperature, za spavanje je veoma bitno i da je soba zamračena kako bi mozak počeo da se odmara čim legnete, a nastavio u toku sna. Najbolje bi bilo da ugasite sva svijetla i sve svijetljeće uređaje, a da se od telefona, kompjutera i televizora odvojite najmanje pola sata prije spavanja.

Pazite šta jedete za večeru

hrana jelo

Ono što jedete za večeru, odnosno prije spavanja, može u velikoj mjeri da utiče na kvalitet vašeg sna, zbog čega je veoma važno da obratite pažnju i na to. Nemojte konzumirati napitke sa kofeinom, “teška”, masna jela, a trebalo bi da izbjegavate i slatkiše i grickalice.

Uopšteno, hrana koja se teško vari nije najbolja za večeru jer neće “dozvoliti” vašem organizmu da se opusti, već će očekivati da on radi “punom parom” što najčešće dovodi do povišene temperature tijela.

25/05/2017, 15:35